Volgens marktanalist Gartner worden er dit jaar meer dan 450 miljoen mobiele apparaten verkocht. Dat is meer dan de 390 miljoen pc’s die elk jaar over de toonbank gaan. Marktonderzoeker Yankee Group voorspelt dat we naar 44 miljard gedownloade apps gaan in 2015.

Door de introductie van de iPhone en later de iPad is volgens Duivestein de technologie veel gebruiksvriendelijker geworden. ,,We zijn massaal verslaafd geraakt aan apps.” Nu ligt de infrastructuur er, maar we weten nog niet zo goed hoe we met de toestroom aan informatie om moeten gaan. ,,Data is de nieuwe olie. Het is in het begin nog heel ruw, dus je moet het filteren.”

Dialoog

Volgens Duivestein moeten organisaties de komende 10 à 20 jaar de mogelijkheden van apps leren benutten. ,,Door sociale apps vervallen communicatiebarrières, waardoor organisaties met mensen in dialoog moeten gaan.” Organisaties die dat niet (goed) doen, zullen het volgens hem niet redden.

Facebook is volgens Duivestein een voorloper in het ‘nieuwe tijdperk’. ,,Ze zijn nog heel erg aan het leren hoe ze met privacy moeten omgaan en gaan af en toe op hun muil.” Dit hoort volgens hem bij de overgangsfase.

Een voorbeeld van een initiatief dat goed aansluit op de nieuwe mogelijkheden is volgens hem 'social seating' van KLM. De luchtvaartmaatschappij gaat reizigers de mogelijkheid bieden via profielen op Facebook of Linkedin te kiezen wie letterlijk de naaste medereiziger wordt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl